Analiza danych od ręki i dla wszystkich
- Szczegóły
- Kategoria: Business Intelligence
Analiza danych od ręki i dla wszystkich
{MosModule module=WhitePapers_Dzial}
Otwartość na różnorodne dane
Rosnąca popularność narzędzi analitycznych związana jest ze zwiększającą się dysproporcją pomiędzy skalą i intensywnością, z jaką dane są tworzone, a wartością, jaką jesteśmy w stanie z nich pozyskać. Równocześnie, zdolność do skutecznego przetwarzania danych i przełożenia uzyskanych wyników na wzrost przychodów, produktywności, czy udziałów w rynku postrzegana jest jako jeden z najważniejszych obszarów, w jakich można zbudować przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa, aby mogły efektywnie działać i zachować konkurencyjność, muszą mieć możliwość analizy rosnących lawinowo wolumenów danych, w coraz szybszym tempie. Obecnie coraz częściej obowiązującym standardem staje się analiza danych w czasie rzeczywistym.
SM Marketing Convergence Inc.
Duża sieć detaliczna na Filipinach potrzebowała rozwiązania, które będzie mogło przeanalizować ponad 200 milionów transakcji, generowanych rocznie przez klientów w ponad 500 sklepach należących do sieci. Przedstawiciele SM Marketing Convergence zdecydowali się na wdrożenie SAS Visual Analytics. Rozwiązanie to oferuje nie tylko niezrównaną moc i szybkość przetwarzania, ale także intuicyjny interfejs, który umożliwia prezentowanie informacji w atrakcyjnej formie graficznej. SAS Visual Analytics bezproblemowo, przy użyciu powszechnie dostępnego sprzętu komputerowego, skaluje się od 200 milionów do ponad 1 miliarda analizowanych transakcji. SM Marketing Convergence, wykorzystując rozwiązanie SAS może łatwo śledzić zachowania klientów, wzorce zakupowe i identyfikować trendy, przez co lepiej obsługuje swoich klientów oraz zwiększa zadowolenie ze swoich usług. Rozwiązanie pozwala przygotowywać dopasowane do potrzeb oferty i promocje, pozyskiwać nowych członków programu lojalnościowego, identyfikować szanse up-sell itd.
W związku z dynamicznym przyrostem danych nieustrukturyzowanych, czyli na przykład treści zapisanych w postaci luźnego tekstu, plików audio lub video (wiadomości e-mail, wpisy z serwisów społecznościowych, zapisy rozmów call center, notatki działów obsługi klienta itp.), bardzo istotnym aspektem jest użycie również tego typu informacji w procesie analiz. Podejmowane dzięki temu decyzje biznesowe są oparte na faktach i mogą być bardziej proaktywne. Jak wydobyć wartość biznesową z tego typu informacji?
Hong Kong Efficiency Unit
Przykładem takiego projektu jest wdrożenie w Hong Kong Efficiency Unit. Wydział ten jest agendą rządu Hong Kongu, której zadaniem jest zbieranie i przetwarzanie informacji pochodzące od obywateli, na użytek wszystkich urzędów i resortów rządowych. Wydział zarządza bezpłatną Infolinią dla mieszkańców i każdego roku obsługuje ok. 2,65 mln zgłoszeń telefonicznych i 98 tys. maili zawierających zapytania, wnioski i skargi obywateli. „Byliśmy w posiadaniu wielkich wolumenów danych. Kolejnym, naturalnym krokiem było więc przeanalizowanie i zrozumienie ich zawartości” – mówi W. F. Yuk, zastępca dyrektora Hong Kong Efficiency Unit. W tym celu Hong Kong Efficiency Unit zdecydował się na wdrożenie dwóch narzędzi SAS® Text Miner i właśnie SAS® Visual Analytics.
Pierwsze narzędzie pozwala na odczyt i analizę tekstów w różnej postaci, w tym wiadomości e-mail i zapisów call center. Natomiast dzięki SAS Visual Analytics, Wydział uzyskał zdolność szybkiego przetwarzania danych oraz natychmiastowego tworzenia raportów. Pozyskana wiedza pozwala resortom podejmować trafne decyzje, usprawnić realizację usług i skutecznie przeciwdziałać niepożądanym zjawiskom.
Łatwość obsługi zapytań
SAS Visual Analytics to rozwiązanie do szybkiej i kompleksowej analizy zarówno małych , jak i olbrzymich zbiorów danych. Można je zastosować zarówno w mniejszych firmach, dla których SAS ma specjalną ofertę, jak i dużych organizacjach przetwarzających dane na skalę masową. W porównaniu z klasycznymi narzędziami Business Intelligence - pozwala ono szerokiej grupie użytkowników na znacznie szybszy dostęp do danych i informacji zgromadzonych w firmie. Łatwy w obsłudze, intuicyjny dostęp do raportów i analiz daje możliwość drążenia, wybierania i filtrowania danych, schodzenia od ogółu do szczegółu, a dzięki temu samodzielnego znalezienia odpowiedzi na nasuwające się pytania biznesowe.
SAS Visual Analytics nie wymaga od użytkownika posiadania zaawansowanych umiejętności analitycznych. Interaktywne analizy danych, wizualne poszukiwanie nieznanych relacji i wzorców, odkrywanie nieprawidłowości lub wyjątków dostępne jest bowiem dla każdego użytkownika biznesowego, bez konieczności programowania, czy szkoleń. Unikalne funkcje - takie jak automatyczny dobór najlepszego sposobu prezentacji, czy podpowiedzi „Co to znaczy?” - sprawiają, że rozwiązanie jest łatwe w obsłudze i pozwala na szybkie uzyskiwanie wyników i ich interpretację.
Dobrze dobrany zestaw metod analitycznych pozwala wszystkim użytkownikom wyjść poza świat standardowych raportów i dashboardów (np. wykonać prognozę z wyborem najlepszego modelu szeregu czasowego lub zobaczyć zależności i korelacje między danymi). Metody te pozwalają na głębsze zrozumienie danych, niż jest to możliwe przy użyciu klasycznych narzędzi Business Intelligence. Pomaga w tym również rozbudowana wizualizacja danych, w tym budowa raportów zawierających tabele, wskaźniki KPI, różnorodne wykresy, a także mapy geograficzne.
Użytkownicy nie będący programistami mogą pobrać dane z systemów źródłowych, połączyć je, załadować do środowiska SAS Visual Analytics, a także ustalić harmonogramy zasilania danych. Całość funkcjonalności systemu - od zadań administracyjnych, poprzez przygotowanie danych, aż do tworzenia oraz przeglądania raportów - dostępna jest przez przeglądarkę internetową.
Cosmos Bank
Przykładem efektywnego wykorzystania narzędzia przez decydentów jest Cosmos Bank - największy wystawca kart płatniczych na Tajwanie, który ze względu na konieczność przetwarzania w czasie rzeczywistym ogromnych wolumenów danych dotyczących klientów i transakcji, zdecydował się na wdrożenie rozwiązania SAS Visual Analytics. Dzięki niemu kadra zarządzająca Banku może samodzielne wykonywać szybką i dogłębną eksplorację aktualnych danych, bardziej efektywnie realizować procesy w obszarze marketingu i zarzadzania ryzykiem. Możliwość analizy w błyskawicznym tempie dużych wolumenów danych pozwala Bankowi właściwie projektować ofertę produktów i usług, pozyskiwać nowych klientów oraz podtrzymywać zadowolenie i lojalność dotychczasowych partnerów, a w rezultacie utrzymać przewagę konkurencyjną.
„Żyjemy w erze wizualizacji. Dyrektorzy i członkowie zarządu powinni mieć dostęp do przystępnych i atrakcyjnych graficznie narzędzi, które pozwolą im błyskawicznie zrozumieć sens prezentowanych danych i podjąć właściwe decyzje. - powiedział James Lin, Wiceprezes i Dyrektor ds. Zarządzania Ryzykiem w Cosmos BankMobilny dostęp do raportów
Użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych (tabletów) mogą pobierać interaktywne raporty za pomocą dedykowanej aplikacji SAS Mobile BI, pozwalającej również na pracę bez dostępu do sieci (offline). Jak twierdzą eksperci firmy analitycznej Ovum - nastała dziś era mobilnych narzędzi analitycznych, a rynek systemów BI przeznaczonych dla urządzeń przenośnych rozwija się coraz szybciej. Powodem jest m.in. fakt, że z narzędzi analitycznych na szeroką skalę zaczynają korzystać osoby nieobeznane z technologiami IT, a nie tylko specjaliści ds. analiz, jak w przypadku typowych systemów Business Intelligence. Dla przykładu zastosowanie mobilnych narzędzi BI na poziomie operacyjnym podczas spotkania z klientem czy partnerem biznesowym pozwoli oszacować ryzyko lub zaproponować klientowi optymalną ofertę. Dostęp z poziomu urządzeń mobilnych do danych analitycznych powoduje, że wyjazd służbowy, czy nieobecność w biurze nie ograniczają już możliwości kierownictwa w zakresie zadawania pytań i szukania odpowiedzi na stawiane przed nimi wyzwania biznesowe. Dziś mogą oni robić to w dowolnym czasie i miejscu. Kompatybilność SAS Visual Analytics z systemami iOS (iPad) i Android pozwala na wykorzystanie popularnych funkcjonalności tabletów, takich jak powiększanie i przesuwanie. Z kolei elastyczny układ pozwala na tworzenie treści dostosowanych do różnych potrzeb biznesowych. Również dostęp do dużych zbiorów danych możliwy jest za pośrednictwem serwera analitycznego SAS® LASR™ Analytic Server.
Rozwiązanie SAS Visual Analytics docenione przez analityków
Firma analityczna Forrester Research sklasyfikowała SAS Institute jako lidera w raporcie „The Forrester Wave: Big Data Predictive Analytics Solutions, Q1 2013” , podsumowującym rynek zaawansowanych narzędzi do analizy predykcyjnej wielkich zbiorów danych (Big Data). W innym raporcie „The Forrester Wave: Advanced Data Visualization (ADV) Platforms” podsumowującym rynek zaawansowanych narzędzi do wizualizacji danych, SAS również znalazł się w kwadrancie liderów. W raporcie uwzględnione zostały dwa produkty: SAS Visual Analytics – narzędzie do wizualnej eksploracji dużych wolumenów danych oraz JMP - desktopowa aplikacja wizualizacji i interaktywnej analizy danych.
Źródło: SAS