Automatyzacja w systemach informatycznych ERP jako źródło przewagi konkurencyjnej
Uzyskanie przewagi konkurencyjnej firmy oznacza dziś przede wszystkim umiejętność funkcjonowania w stale zmieniających się warunkach rynkowych. Otoczenie wymusza na przedsiębiorstwach trafności podejmowanych decyzji i szybkości reagowania na sygnały płynące z rynku. W przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych dostosowanie się do zmian jest uzależnione w dużym stopniu od skutecznego kierowania przepływem magazynowym oraz informacyjnym organizacji. Sprawne i konkurencyjne przedsiębiorstwo produkcyjne to efektywne zarządzanie procesami biznesowymi oraz zintegrowany system informatyczny wspomagający planowanie, organizację oraz zarządzanie produkcją.
Jednym z głównych czynników przewagi konkurencyjnej jest automatyzacja procesów logistycznych. Firmy szukając oszczędności unowocześniają procesy, automatyzując je, dzięki czemu zyskują:
- obniżenie kosztów pracy
- obniżenie zużycia materiałów
- przyspieszenie procesów
- zmniejszenie błędów
- poprawę jakości
Te czynniki w zależności od branży i rodzaju prowadzonej działalności mają różny udział w kosztach firmy. Nic więc dziwnego, że nowoczesne spółki szukają usprawnień w tym zakresie. Rozwiązaniem jest system informatyczny do zarządzania - klasy ERP. Posiada on różnorodne funkcjonalności, które pozwalają na automatyzację procesów w firmie począwszy od dystrybucji, produkcji przez finanse, projekty, remonty, a kończąc na kadrach i płacach. Jedną z ciekawszych funkcjonalności tego systemu jest KOMIS, który daje możliwość:
- zakupu pozycji z własnością dostawcy
- dysponowania zakupioną w ten sposób pozycją analogicznie jak pozycją kupioną w standardowy sposób - z własnością firmy
- inwentaryzowania takiej pozycji
- przesuwania pomiędzy magazynami
- zwracania do dostawcy w celu np. wymiany
Dzięki tej funkcjonalności w chwili zakupu towaru nie powstaje zobowiązanie wobec dostawcy. Kupiona pozycja należy w momencie zakupu do dostawcy, a zmienia się tylko miejsce jej magazynowania. Dopiero zużycie danej pozycji na potrzeby firmy poprzez np. jej sprzedaż, wykorzystanie w procesie produkcyjnym lub inny rozchód wewnętrzny powoduje automatyczne przeniesienie towaru z własności dostawcy na własność firmy. Dopiero wówczas powstaje zobowiązanie finansowe wobec dostawcy i rozpoczyna się naliczenie terminu płatności za zakupiony towar. Niezwykle ważne jest, że zobowiązanie dotyczy tylko wykorzystanej ilości danej pozycji z KOMISU, a nie całej dostawy. Dzięki temu płatność za towar zostaje maksymalnie odroczona, a firma zyskuje większą płynność finansową. System automatycznie dokonuje wszelkich transakcji i księgowań wymaganych do obsługi tego procesu. Sprawnie, szybko i bezbłędnie wspomaga bieżące działania księgowe.
Drugą z ciekawych aplikacji, są NARZUTY ZAKUPOWE. Narzuty mogą dotyczyć np. kosztów transportu, ubezpieczeń, certyfikatów itp. Koszty te przeważnie są później rozksięgowywane przez dział finansowy danej firmy i jest to czynność zazwyczaj bardzo pracochłonna. Systemy klasy ERP mogą automatycznie dodawać narzuty do zamówienia zakupu. Każdy narzut może mieć przypisaną jedną z możliwości jego automatycznego rozksięgowania np.:
- proporcjonalnie do wagi pozycji na zamówieniu zakupu,
- proporcjonalnie do objętości pozycji na zamówieniu zakupu,
- proporcjonalnie do wartości linii na zamówieniu zakupu,
- czy np. proporcjonalnie do każdej linii zamówienia zakupu.
Jak widać na tych paru przykładach możliwość automatyzacji procesów wewnątrz firmy jest ogromna. Daje to dużą szansę na poprawę i zoptymalizowanie procesów biznesowych. Warto więc uważnie śledzić co dzieje się na rynku ERP i szukać najlepszych dla siebie możliwości. Systemy te regularnie, z roku na rok, rozwijają swoje funkcjonalności i pracują nad ich ergonomią i optymalizacją.
Autor: Piotr Łatko
Źródło: Advanced Business Solutions