Jak zgarnąć pełną pulę w logistyce zwrotnej
Logistyka zwrotna nie jest traktowana poważnie. Firmy traktują dziś logistykę jako irytujący cierń w boku, ponieważ nie przynależy ona do ich modelu biznesowego. Nie jest zintegrowana z łańcuchem procesów skupionych wokół klientów, zaś specjaliści firm i ich kierownictwo są zaznajomieni z tym tematem w bardzo ograniczonym zakresie. Eksperci radzą utworzenie stanowiska architekta łańcucha dostaw i włączenie logistyki zwrotnej do fazy projektowej.
Wiele firm notuje poziom zwrotów towarów na poziomie ok. 10%, ale jak wynika z ankiety przeprowadzonej w Wielkiej Brytanii przez Shockshifters.com, średni odsetek zwrotów dla firm e-commerce wynosi 22%.
Zyski i środowisko
WEEE bez sukcesów
Chiabba Gobbi wskazuje jednak, że pod wieloma względami WEEE jest tylko w niewielkim stopniu sukcesem. Co do zasady, towary nie są poddawane recyklingowi, ponieważ system nie jest w stanie wydajnie sortować zwracanych produktów. Transport zbiórek nie jest koordynowany z uwzględnieniem aspektów środowiskowych. Brak zbiorczej optymalizacji interesów i procesów logistycznych, gdy chodzi o logistykę zwrotną. Dyrektywa zachęca producentów elektroniki konsumenckiej, aby projektowali produkty w sposób uwzględniający logistykę zwrotną i recykling, ale nie oferuje żadnych bodźców motywacyjnych, które by ich do tego skłoniły. Efekt jest taki, że nic się nie zmieniło, zaś w projektowaniu nowej elektroniki konsumenckiej nadal nie uwzględnia się ponownego wykorzystania.
Logistyka zwrotna to niezbadane tereny
Zarówno Chiabba Gobbi, jak i Henning de Haas uważają, że logistyka zwrotna to słabo rozwinięta dyscyplina, która nie została zintegrowana z łańcuchem procesów skoncentrowanych na klientach. Henning de Haas odbywa studia post-doktoranckie, a do niedawna był wykładowcą University of Southern Denmark. Obecnie jest dyrektorem kk Academy & Corporate Improvement w kk-electronics a/s.
Haas uważa, że kluczem do zyskownej logistyki zwrotnej jest uwzględnienie dwukierunkowego łańcucha dostaw podczas opracowywania produktu:
Henning de Haas uważa, że tylko nieliczne firmy podczas projektowania nowych produktów myślą w kategoriach logistyki, łańcuchów dostaw i przepływu zwracanych towarów. Twórcy produktów myślą o ich właściwościach, kolorach, kształtach, wzornictwie itd.
Nowa rola: architekt łańcucha dostaw
Haas uważa, że firmy muszą myśleć szerszymi kategoriami podczas tworzenia produktów. Porównuje proces tworzenia produktu do pracy architekta projektującego dom. Architekt myśli o formie, zawartości i funkcjonalności. Henning de Haas uważa, że jest równie ważne, aby podczas projektowania nowego produktu, do myślenia włączyć dwukierunkowy łańcuch dostaw. W związku z tym proponuje utworzenie nowego stanowiska, dla którego najlepszą nazwą byłby architekt łańcucha dostaw.
Źródło: www.consafelogistics.pl
E-commerce wiąże się ze znacznie wyższymi zwrotami towarów niż tradycyjny handel. Nie jest np. niczym nadzwyczajnym, że do sklepów z modą odsyłanych jest 60% produktów zakupionych przez Internet. Jest niesłychanie istotne, aby magazyn jak najszybciej przyjął takie towary, sprawdził, oczyścił, zapakował, umieścił kody paskowe i wprowadził ponownie na stan. Dotyczy to zwłaszcza produktów, których popularność szybko przemija, takich jak ubrania i elektronika – mówi profesor René de Koster z Erasmus University w Holandii.Te liczby są wysokie i wcale nie maleją, gdy zaczynamy patrzeć na koszty logistyki zwrotnej, wynikające z obsługi tego procesu.
Zyski i środowisko
Logistyka zwrotna odgrywa ważną rolę w działaniach firmy na rzecz środowiska i odpowiedzialności społecznej biznesu. To strategiczna dźwignia służąca poprawie konkurencyjności i wyników – wyjaśnia dr Chiabba Gobbi, wykładowczyni Copenhagen Business School.Wskazuje, że producenci elektroniki konsumenckiej są pionierami w tej dziedzinie, ponieważ zmusiła ich do tego unijna dyrektywa o trudnej nazwie „WEEE”, nakładająca na nich obowiązek zajęcia się zwrotami i ponownym wykorzystaniem ich produktów. Branża oddała logistykę zwrotną w ręce zewnętrznego podmiotu, który obsługuje łańcuch logistyki zwrotnej, tj. zbiórki, konsolidację, transport i przetwarzanie w imieniu producentów.
WEEE bez sukcesów
Chiabba Gobbi wskazuje jednak, że pod wieloma względami WEEE jest tylko w niewielkim stopniu sukcesem. Co do zasady, towary nie są poddawane recyklingowi, ponieważ system nie jest w stanie wydajnie sortować zwracanych produktów. Transport zbiórek nie jest koordynowany z uwzględnieniem aspektów środowiskowych. Brak zbiorczej optymalizacji interesów i procesów logistycznych, gdy chodzi o logistykę zwrotną. Dyrektywa zachęca producentów elektroniki konsumenckiej, aby projektowali produkty w sposób uwzględniający logistykę zwrotną i recykling, ale nie oferuje żadnych bodźców motywacyjnych, które by ich do tego skłoniły. Efekt jest taki, że nic się nie zmieniło, zaś w projektowaniu nowej elektroniki konsumenckiej nadal nie uwzględnia się ponownego wykorzystania.
Logistyka zwrotna to niezbadane tereny
Zarówno Chiabba Gobbi, jak i Henning de Haas uważają, że logistyka zwrotna to słabo rozwinięta dyscyplina, która nie została zintegrowana z łańcuchem procesów skoncentrowanych na klientach. Henning de Haas odbywa studia post-doktoranckie, a do niedawna był wykładowcą University of Southern Denmark. Obecnie jest dyrektorem kk Academy & Corporate Improvement w kk-electronics a/s.
Firmy, które zdołają opracować zrównoważony model biznesowy dla zwrotnego łańcucha dostaw zyskają na swoim rynku unikalną przewagę konkurencyjną. Przełoży się to zarówno na poprawę wyników, jak i lepszą reputację wśród klientów – mówi Henning de Haas.Projektowanie pod kątem ponownego użycia
Haas uważa, że kluczem do zyskownej logistyki zwrotnej jest uwzględnienie dwukierunkowego łańcucha dostaw podczas opracowywania produktu:
Jeżeli producent komputerów lub butów zaprojektuje swoje produkty w taki sposób, aby konsumenci mogli zużyte egzemplarze łatwo rozdzielić, posortować i łatwo wykorzystać mniej więcej jeden do jednego w nowych produktach, wówczas nie ma wątpliwości, że trafił na żyłę złota.Rozwój produktu określa scenę dla modelu biznesowego
Henning de Haas uważa, że tylko nieliczne firmy podczas projektowania nowych produktów myślą w kategoriach logistyki, łańcuchów dostaw i przepływu zwracanych towarów. Twórcy produktów myślą o ich właściwościach, kolorach, kształtach, wzornictwie itd.
Twórcy produktów nie są ani szkoleni ani motywowani do tego, aby myśleć w szerszych kategoriach biznesowych. Szkoda, ponieważ znaczna część kosztów i szans biznesowych wynika z wyborów dokonywanych przez twórców produktów na etapie projektowania – wyjaśnia Henning de Haas.Wybór materiałów, procesu produkcyjnego, liczba wariantów, wytworzenie wartości postrzeganej przez klienta mają swoje konsekwencje, a czasami znaczące ukryte koszty ponoszone w obydwu kierunkach łańcucha dostaw. Firmy, które zachęcają swoje działy badawczo-rozwojowe do uwzględnienia tych parametrów, analizują, jak produkt wpisuje się w system dostaw, logistyki zwrotnej, a także całościowy model biznesowy.
Nowa rola: architekt łańcucha dostaw
Haas uważa, że firmy muszą myśleć szerszymi kategoriami podczas tworzenia produktów. Porównuje proces tworzenia produktu do pracy architekta projektującego dom. Architekt myśli o formie, zawartości i funkcjonalności. Henning de Haas uważa, że jest równie ważne, aby podczas projektowania nowego produktu, do myślenia włączyć dwukierunkowy łańcuch dostaw. W związku z tym proponuje utworzenie nowego stanowiska, dla którego najlepszą nazwą byłby architekt łańcucha dostaw.
Najważniejsze umiejętności architekta łańcucha dostaw to myślenie kontekstowe i całościowe. Jakie konsekwencje przyniesie wybór danego materiału dla produkcji i logistyki zwrotnej itd.Sugeruje, że architekt łańcucha dostaw powinien pracować w dziale handlowym, aby mieć bliski kontakt z klientami i procesem sprzedaży, a jednocześnie uczestniczyć w procesie tworzenia produktów na bardzo wczesnym etapie. Zespół handlowy i twórcy produktów muszą być pod stałym wpływem strony logistycznej, aby wytworzyć kulturę, w której logistyka i produkcja są automatycznie częścią procesu podejmowania decyzji.
Źródło: www.consafelogistics.pl