- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Open Source w biznesie, czyli obalamy mit
- Szczegóły
- Kategoria: ROZWIĄZANIA HR
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
Wdrożenie systemu klasy ERP to dopiero połowa sukcesu!
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
Jak się przygotować do wdrożenia?
Migracja danych w projektach
Migracja danych jest jednym z zagadnień które występują w każdym większym projekcie informatycznym. Zagadnienie to przekłada się na konieczność zaplanowania i wykonania szeregu istotnych czynności. W zasadzie wszyscy zgadzają się co do ich wagi, gdyż bez wykonania migracji danych (zwłaszcza danych określonych jako „dane podstawowe”) nie jest możliwe rejestrowanie danych transakcyjnych, a co za tym idzie – uruchomienie funkcjonalne systemu. Pojawia się zatem pytanie dlaczego w takim razie migracja jest często źródłem wielu problemów projektowych i jak tym problemom zapobiec…
- Szczegóły
- Kategoria: BUSINESS INTELLIGENCE
Rozwiązania IT na miarę kryzysu
Wbrew pesymistycznym prognozom, inwestycje w rozwiązania IT powoli nabierają tempa, a segmentem, który napędza rozwój branży, staje się Business Intelligence. Inwestorzy w czasach gospodarczej zawieruchy szukają narzędzi informatycznych, dających im nie tylko wgląd w bieżącą sytuację firmy, ale i pomagających w analizie danych i podejmowaniu decyzji biznesowych. Jakie więc elementy rozwiązań klasy Business Intelligence sprawdzają się w okresie gorszej koniunktury?
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Kiedy Wielki Brat patrzy…
Pracodawcy, chcąc wyjść z kryzysu, poszukują metod motywowania swoich pracowników do jeszcze cięższej pracy. Swoją pomoc oferują m.in. rozwiązania do monitorowania ruchu internetowego. Ich wdrażanie wymaga jednak umiejętnego uzasadnienia i odpowiedniego podejścia ze strony zarządu.
- Szczegóły
- Kategoria: BUSINESS INTELLIGENCE
Kluczem do sukcesu każdej firmy jest skuteczne zarządzanie jej działaniem. Skuteczne zarządzanie wymaga natomiast jasnego określenia celów i podporządkowania codziennego działania firmy jak najlepszej ich realizacji. Oczywiście możliwość realizacji celów każdej firmy weryfikuje otoczenie czyli rynek. Stawia to przed zarządem firmy konieczność stałej obserwacji zmieniającego się oto-czenia rynkowego firmy i aktywnego reagowania na te zmiany. Im szybsza i trafniejsza reakcja – tym lepszy efekt i umocnienie pozycji firmy na rynku.
- Szczegóły
- Kategoria: WMS
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Nowoczesne programy inżynierskie. Na co zwracać uwagę?
Oprogramowania wspomagające projektowanie przemysłowe nie tylko skracają proces produkcyjny, ale i pomagają uniknąć wielu błędów już w początkowej fazie jego przygotowań. Warto jednak wybrać dostawcę i producenta, którzy oferują wsparcie eksperckie, ponieważ wciąż wielu użytkowników nie wykorzystuje w pełni oferowanych rozwiązań.
- Szczegóły
- Kategoria: BUSINESS INTELLIGENCE
Wieloplatformowe zarządzanie bazami danych
Ostatnie lata zaowocowały ogromnym rozwojem technologii baz danych. Obecnie można wybierać spośród wielu platform różniących się między sobą funkcjonalnością i stopniem skomplikowania. Powszechnie uważa się, że dostępność i różnorodność rozwiązań powinna cieszyć. Co jednak w przypadku pracy z wieloma różnymi platformami w tym samym czasie
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Rozwiązania IT na miarę kryzysu
Dekoniunktura weryfikuje rynek firm IT, nasila tendencje konsolidacyjne. Dostawcy i integratorzy rozwiązań dostosowują ofertę do wymogów oszczędnych klientów. Sektor przemysłowy w obliczu konieczności cięcia kosztów starannie wybiera rozwiązania, które pomogą mu walczyć ze skutkami spowolnienia.
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Ludzki aspekt powodzenia projektu
Setki przeprowadzonych przez nas wdrożeń jednoznacznie wykazują, że wydajny, nowoczesny sprzęt, doskonałe oprogramowanie i sprawdzona metodyka nie są warunkami wystarczającymi do sukcesu przedsięwzięcia. Powodzenie projektu warunkują ludzie - ich motywacja i nastawienie do czekających zadań. Zagrożenia w sferze „społecznej” projektu są istotnymi elementami ryzyka w projekcie i nigdy nie powinny być ignorowane.
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Jak się przygotować do wdrożenia?
Migracja danych w projektach
Migracja danych jest jednym z zagadnień które występują w każdym większym projekcie informatycznym. Zagadnienie to przekłada się na konieczność zaplanowania i wykonania szeregu istotnych czynności. W zasadzie wszyscy zgadzają się co do ich wagi, gdyż bez wykonania migracji danych (zwłaszcza danych określonych jako „dane podstawowe”) nie jest możliwe rejestrowanie danych transakcyjnych, a co za tym idzie – uruchomienie funkcjonalne systemu. Pojawia się zatem pytanie dlaczego w takim razie migracja jest często źródłem wielu problemów projektowych i jak tym problemom zapobiec…
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Dlaczego normy ISO zawodzą?
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
Wybierać dobrze czy długo?
Nowe podejście do wyboru systemu ERP
Z przedłużającym się procesem wyboru systemu ERP są związane konkretne koszty, dotkliwe zwłaszcza dla firm średniej wielkości. Przygotowując firmę do takiego wdrożenia, warto mieć tego świadomość – by koszty wyboru rozwiązania nie skonsumowały nam korzyści, które spodziewamy się osiągnąć dzięki wdrożeniu.
- Szczegóły
- Kategoria: BUSINESS INTELLIGENCE
Opanować informacyjny chaos
czyli spojrzenie na systemy Business Intelligence
Współczesna organizacja prędzej czy później stanie przed dylematem wyboru odpowiedniego systemu wspierającego podejmowanie decyzji. W ostatnich latach można zaobserwować wzrost liczby oferowanych systemów tej klasy. Różnorodność i liczba dostępnych rozwiązań nierzadko nastręcza trudności we właściwej ich ocenie. Poziom świadomości przedsiębiorców na temat tego, czym tak właściwie są systemy Business Intelligence wzrasta, jednak nadal istnieje wiele błędnych opinii i przekonań.
- Szczegóły
- Kategoria: BUSINESS INTELLIGENCE
Czy wiesz jak leci… ?
Miałem niedawno przyjemność odwiedzić Kennedy Space Center – amerykański ośrodek lotów kosmicznych na Cape Caneveral. Jedną z wielu atrakcji tego miejsca jest możliwość obejrzenia wiernej repliki promu kosmicznego Explorer. Na kokpicie tego najbardziej skompilowanego urządzenia latającego, jakie zbudował człowiek, zobaczyłem takie same podstawowe instrumenty jakimi posługują się piloci małych jednosilnikowych samolotów.
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
Optymalizacja użycia kapitału i zwiększanie zysku
Rozmowa z Łukaszem Tadyszakiem, założycielem firmy Questy – specjalizującej się we wdrażaniu i obsłudze rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw.
PC Guard SA: Często powtarzana jest teza o wzroście efektywności przedsiębiorstw wykorzystujących zintegrowane systemy zarządzania. Czy stosowanie mechanizmów oferowanych przez ERP owocuje rzeczywistym zyskiem, czy może zamieniamy jeden koszt na inny?
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
Analiza przedwdrożeniowa
Specyfikacja wymagań na oprogramowanie powinna odzwierciedlać potrzeby zamawiającego a nie możliwości dostawcy. Dostawca opracuje dopiero „Koncepcję wdrożenia” czyli odpowie na pytanie "jak poradzimy sobie z wymaganiami zamawiającego" (i czy w ogóle). Czy można wycenić coś co nie istnieje? Tak, nie mając specyfikacji wymagań poproś o ofertę dostawcę gotowego oprogramowania.
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Gdzie jest moja sekretarka?
W okresie wakacyjnym wielu pracodawców zastanawia się, jak sprawić, aby nieobecności pracowników nie dezorganizowały pracy całej firmy. – Postawić na uporządkowanie procesów wsparte systemami IT – mówi Marcel Kasprzak, prezes firmy MIS S.A. – Bez tego nieobecność kluczowych pracowników może wprowadzić duże zamieszanie w naszej firmie, a nawet narazić ją na straty.
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Obsługa systemów prowizyjnych w SAP ICM
Wysoka wydajność działań handlowych to warunek sukcesu przedsiębiorstwa. Sprawne i szybkie naliczanie należnych pracownikom sprzedaży prowizji to ważny czynnik motywujący. SAP ICM może obsłużyć nawet najbardziej skomplikowany system naliczania wynagrodzeń zarówno dla wewnętrznej, jak i zewnętrznej sieci handlowej.
Motywowanie przez wynagradzanie
Utrzymywanie i podnoszenie wydajności pracowni-ków odpowiedzialnych za sprzedaż może być jed-nym ze sposobów na podnoszenie efektywności przedsiębiorstwa. Szczególnie w dobie trudności i spowolnienia gospodarczego ten aspekt jest szcze-gólnie ważny. Nikogo nie trzeba przekonywać, że obok podnoszenia kompetencji najskuteczniejszym sposobem na zwiększanie wydajności jest motywo-wanie poprzez przejrzysty i efektywny system wynagradzania. Uzależnienie wynagrodzenia lub jego części od osiągniętego wyniku może rozbudzić w pracownikach wolę walki o lepszą przyszłość swoją i firmy. Narzędziem, w którym można obsłużyć nawet naj-bardziej skomplikowane i wielopiętrowe systemy naliczania dodatkowych premii i prowizji, jest In-centive and Commission Management (SAP ICM).
Prowizyjne górki i dołki
Dlaczego większość pracowników niechętnie patrzy na system prowizyjny? Jeśli ruchomy składnik wynagrodzenia stanowi większość wynagrodzenia, poważnym minusem dla pracownika jest brak możliwości przewidzenia, ile tak naprawdę zarobi. Problemem mogą okazać się także okresowe, przewidywalne spadki produktywności występujące w przedsiębiorstwach, których produkty lub usługi charakteryzują się sezonowością. Można sobie wyobrazić przedstawiciela handlowego firmy produkującej lody, który z radością myśli o okresie wakacyjnym, natomiast z przerażeniem patrzy na perspektywę prowizji wypłacanej zimą.
SAP ICM pozwala rozwiązać tego typu problemy. Można np. uzgodnić z pracownikiem gwarantowaną wypłatę na poziomie 500 złotych.
Jeżeli np. w kwietniu wypracowałby 400 złotych, a w ciepłym maju już 700, to otrzymałby odpowiednio 500 i 600 złotych, ponieważ system skompensowałby 100 złotych premii majowej na pokrycie braku wystarczającego wykonania w kwietniu.
W większości przedsiębiorstw stosowany jest mieszany system wynagrodzeń – stałe wynagrodzenie podstawowe plus prowizja, której warunki reguluje obowiązujący w firmie regulamin lub indywidualne ustalenia z pracownikiem, zawarte w jego umowie o pracę. Narzędzie ICM może obsłużyć także taki wariant, gdzie pewna kwota będzie zagwarantowana niezależnie od wyników pracownika. Można także zagwarantować pewien poziom wynagrodzenia bez wspomnianego wcześniej potrącania w następnych okresach.
Na przykład nowym pracownikom przez kilka pierwszych miesięcy pracy można przyznawać prowizję od spodziewanej wydajności, nawet jeżeli takiej wydajności jeszcze nie osiągnęli. Pozwala to na łagodne wprowadzenie pracownika w pracę w firmie, a pracownikowi z kolei daje pewien „okres ochronny” na przystosowanie się do realiów pracy u nowego pracodawcy.
Jak forma?... rośnie!
Jedną z fundamentalnych zasad motywowania pra-cownika jest szybkie wywiązanie się pracodawcy ze zobowiązań, gdy wyznaczone cele zostały zrealizo-wane. Dlatego też w systemach prowizyjnych ważne jest, by raportowanie efektów zarówno dla pracownika, jak i dla menedżera przebiegało sprawnie i nie powodowało opóźnień w wypłacie premii.
W narzędziu SAP ICM pracownik może natychmiast po wprowadzeniu zdarzenia do systemu obserwo-wać online wysokość naliczonej prowizji i monitoro-wać swoją bieżącą wydajność. Może też porówny-wać swoje wyniki z zakładanym planem sprzedaży lub z osiągnięciami z lat ubiegłych.
Także dla menedżera szybkie raportowanie ma ogromne znaczenie. Dzięki funkcjonalności ICM może on analizować wydajność i wyniki sprzedaży i dzięki temu sprawnie reagować na przykład w wy-padku spadku sprzedaży w regionie spowodowanego wzrostem aktywności konkurencji. Może też na bieżąco obserwować skutki prowadzonej akcji promocyjnej.
Szybkie raportowanie prowizji w połączeniu z dużą elastycznością rozwiązania SAP pozwala na znacz-ne zredukowanie błędnie naliczonych prowizji, co jest istotnym problemem większości systemów pro-wizyjnych.
Im trudniej, tym lepiej
Systemy motywacyjne, regulaminy premiowania, warunki naliczania prowizji – w wielu przedsiębior-stwach, szczególnie tych, które prowadzą sprzedaż swoich produktów lub usług poprzez różnorodne kanały sprzedaży – mogą być skomplikowaną strukturą. Dodatkowo warunki te mogą ulegać częstym zmianom.
Jeżeli firma zatrudnia nie tylko pracowników etato-wych, ale także poprzez inne formy współpracy, w SAP ICM mogą być oni ujęci w jedną spójną sieć prowizyjną. Pozwala to na łatwiejsze zarządzanie firmową polityką wynagrodzeń oraz na proste dołą-czanie nowych podmiotów. Im bardziej rozbudowa-na i skomplikowana sieć sprzedaży, tym większe korzyści można odnieść po wdrożeniu modułu ICM.
Przykładowa sieć sprzedaży np. towarzystwa ubez-pieczeniowego może składać się z:
- agencji własnych, gdzie wszyscy pracownicy agencji są pracownikami towarzystwa,
- agencji wyłącznych, to jest oddzielnych podmio-tów związanych umową wyłączności z towarzy-stwem,
- multiagencji, czyli agencji mających umowę z więcej niż jednym towarzystwem,
- sieci agentów – pracowników towarzystwa lub pracujących na własny rachunek,
- sieci brokerów – firm niebędących pracownikami towarzystwa. Wszystkie te osoby i podmioty mogą w ramach towarzystwa ubezpieczeniowego być umieszczone w jednej spójnej sieci sprzedaży i sieci prowizyjnej w ICM. Analizując naliczone prowizje, można precyzyjnie sprawdzić (z dokładnością np. do nazwiska osoby i numeru ubezpieczenia), skąd dana prowizja się wzięła. Takie informacje są istotne przy rozwiązywaniu problemów różnic w naliczeniach prowizji pomiędzy zleceniodawcą a kontrahentem.
Prowizja dla każdego
SAP ICM pozwala na naliczanie wszelkiego typu wynagrodzeń.
Najprostsze są prowizje za przypadek biznesowy, czyli np. standardowe prowizje za podpisanie lub przedłużenie umowy ubezpieczenia. Wielkość prowizji może być różnicowana nie tylko ze względu na rodzaj sprzedanego ubezpieczenia, ale także np. ze względu na region sprzedaży. Łatwiej przecież będzie agentowi sprzedać drogie ubezpieczenia w województwie mazowieckim niż w podkarpackim. Innym typem prowizji są prowizje okresowe. Jak sa-ma nazwa wskazuje, naliczane są na podstawie wyników w pewnym przedziale czasowym. Przy-kładem może być prowizja za obrót lub liczbę stałych „dużych” klientów.
Można też określić i premiować pożądaną strukturę portfela sprzedawcy, dla ubezpieczeń mogłaby to być np. liczba procentowa ubezpieczeń komunika-cyjnych w portfelu agenta. Prowizje takie wyliczane są w dłuższych okresach (miesięcznych, kwartal-nych), ale ich wysokość można oczywiście estymo-wać na raportach bieżących.
Ciekawymi prowizjami są prowizje ratingowe, czyli konkursy. Można premiować np. za wynik na tle in-nych zespołów lub za największy wzrost wydajno-ści.
ICM pozwala także na inne naliczenia:
- prowizje w formie finansowej lub np. punktów,
- dodatki uznaniowe,
- czasowe podnoszenie stawek prowizji, czyli wprowadzanie kampanii promocyjnych,
- prowizje niebezpośrednie, np. prowizje dla kie-rownika jako procent prowizji podwładnych, SAP ICM poradzi sobie także z naliczeniem wyna-grodzenia, jeżeli w proces sprzedaży było zaanga-żowanych kilka podmiotów, które należy wynagro-dzić w sposób proporcjonalny do udziału.
Dodatkowo system uwzględnia różne warunki prowizyjne dla różnych osób i pozwala na przypisanie do pracownika kilku składników premiowych (np. prowizja za sprzedaż, dodatkowa prowizja za przekroczenie planu sprzedaży, okresowa premia za udaną kampanię marketingową itp.).
Ufaj, ale sprawdzaj
Aby przeciwdziałać nadużyciom, w SAP ICM można zdefiniować reguły odpowiedzialności, które decydują o tym, kiedy prowizja powinna być zwrócona. Cóż z tego, że pracownik banku podpisał 50 umów na prowadzenie rachunków bankowych, jeżeli 30 zostało zamkniętych tydzień później, a 10 wykazuje nieprzerwanie saldo 0. ICM pozwala na naliczenie premii ujemnych za prowizje, które zostały wyłudzone lub zostały naliczone w sposób niezgodny z założeniami biznesowymi.
Jak to działa
W module ICM określane są tak zwane kontrakty standardowe, które na dużym poziomie ogólności definiują zakresy prowizji dla danego stanowiska lub grupy stanowisk. Kontrakty te pozwalają na trzymanie w ryzach polityki prowizyjnej przez kie-rownictwo organizacji. Szczegółowe stawki prowizji zawarte są w kontraktach indywidualnych zawar-tych z odbiorcą prowizji (firmą, agentem, pracowni-kiem).
Najczęściej porozumienie co do wysokości prowizji jest negocjowane pomiędzy kierownikiem obszaru a odbiorcą prowizji. Kontrakty indywidualne nie mo-gą w swoich parametrach wykraczać poza ramy nakreślone w kontraktach standardowych. W tym modelu wprowadzenie np. kampanii promocyjnej dla sprzedawców odbywa się w prosty sposób przez wprowadzenie w określonym okresie nowego kontraktu z nowymi stawkami prowizji.
ICM jest odrębnym modułem SAP z otwartymi inter-fejsami. Oznacza to, że może być łatwo i szybko in-tegrowany zarówno z innymi narzędziami SAP (FI, CO, CRM, HR), jak i aplikacji innych dostawców. ICM to ciekawe rozwiązanie, które dzięki swojej wy-sokiej elastyczności może być dostosowane do skomplikowanych systemów prowizyjnych.
Źródło: www.bcc.com.pl
Wojciech Moroz
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
SAP Workflow w sprzedaży i nie tylko
W procesach sprzedaży szybkość reakcji i sprawna organizacja obsługi handlowej liczą się podwójnie. Tym większa korzyść z wdrożenia mechanizmów SAP Business Workflow, automatyzujących przepływ informacji i zadań między pracownikami zaangażowanymi w sprzedaż.
- Szczegóły
- Kategoria: BUSINESS INTELLIGENCE
Business Intelligence czy okolice?
Wdrożenia systemów Business Intelligence dawno przestały ograniczać się do uruchomienia systemów analiz i raportowania. Obecne projekty koncentrują się już nie tylko na dostarczeniu wymaganych raportów z danych dostępnych w funkcjonujących systemach transakcyjnych i systemach archiwalnych, ale także, a może przede wszystkim, na obsłudze procesu zbierania danych dodatkowych, niezbędnych w realizacji i automatyzacji kluczowych zadań organizacji
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
MDM – prawda jest tylko jedna
Gdy słyszymy pojęcie zarządzania danymi podstawowymi i związany z tym cel zapewnienia jakości tych danych w systemie IT, nasuwa się pytanie: czy właśnie tego nie robiliśmy, wdrażając system ERP i hurtownię danych? Jednak im więcej systemów tym więcej wersji tych samych danych, zapisanych według wzorców. Ich konsolidację i uspójnienie zapewnia Master Data Management.
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
Apostołowie rozwiązania
Angażując w projekt pracowników, możemy zredukować zarówno czas, jak i koszty wdrożenia systemu informatycznego. Nawet o kilkadziesiąt procent. Trzeba tylko wiedzieć, jak zdobyć ich zaufanie – mówi Piotr Szzcerbiak, dyrektor konsultingu w Columbus IT.
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Umowa outsourcingowa – kluczowy kontrakt
Precyzyjnie określony zakres i poziom usług oraz równowaga między prawami i obowiązkami obu stron – tym powinien się charakteryzować wzór umowy proponowany przez dostawcę usług outsourcingu IT lub systemu SAP. Najważniejszym punktem negocjacji będzie wtedy dokładne określenie podziału zadań pomiędzy stronami.
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
Historia ERP
Pierwsze nie incydentalne zastosowania aplikacji wspierających biznes pojawiły się już latach 60. Tworzone w pracochłonnych środowiskach programistycznych wspierały wąskie obszary aktywności przedsiębiorstwa. Postęp środowisk programistycznych oraz atrakcyjniejsze modele baz danych spowodowały coraz szersze zastosowania typowych aplikacji. Okres do połowy lat 80 to czas budowy systemów ewidencyjno – transakcyjnych, bez większych pretensji co architektury i rozwiązań metodologicznych. W powszechnej świadomości pojawia się standard MRP dotyczący bilansowania zasobów materiałowych
- Szczegóły
- Kategoria: WMS
- Szczegóły
- Kategoria: BUSINESS INTELLIGENCE
BusinessObjects Enterprise w Onet.pl
Grupa Onet.pl SA w ciągu roku realizuje kilkanaście tysięcy zleceń dla kilku tysięcy klientów. Wraz z rozwojem internetu liczby te rokrocznie wzrastają. Rozwiązanie Business Objects Enterprise wspiera handlowców portalu, analityków i menedżerów w badaniu preferencji klientów i analizie rentowności poszczególnych serwisów portalu i produktów reklamowych.
- Szczegóły
- Kategoria: ERP
SOA, a tradycyjne ERP
Zasadnicza różnica pomiędzy systemami tradycyjnymi, a systemami napisanymi w architekturze SOA polega na podejściu do procesów biznesowych, które dana aplikacja ma obsługiwać. W przypadku systemów tradycyjnych, oprogramowanie bardzo często narzuca sposób w jaki przebiegają procesy biznesowe, wymuszając kolejność czynności lub wręcz wykonanie pewnych operacji, zbędnych z punktu widzenia biznesu i służących jedynie temu, żeby system mógł prawidłowo zadziałać i zapisać dane.
- Szczegóły
- Kategoria: IT SOLUTIONS
Wymierne korzyści elektronicznego obiegu dokumentów
Dzisiaj, w czasach globalnego Internetu mamy nieograniczony dostęp do informacji. Nie zawsze jednak zalewająca nas z sieci treść ma wymaganą jakość, nie zawsze jest wiarygodna, Z drugiej strony szybkość pozyskiwania informacji przy wykorzystaniu Internetu ma niebagatelne znaczenie w działaniach biznesowych, tak samo jak niebagatelne znaczenie ma powszechna dostępność Internetu, co czyni z tego medium niezwykle silne narzędzie komunikacji.